BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 27, 2009

Kerajaan digesa rombak semula KPWKM

KUALA LUMPUR, 14 Dis: Wanita Pakatan Rakyat mencadangkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) di bawah Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dirombak dan dibuat pembaharuan semula.

Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamarudin berkata, Kementerian berkenaan gagal menunjukkan Indeks Prestasi Utama (KPI) yang baik apabila gagal menjawab isu berkenaan wanita di Dewan Rakyat dengan baik.

"Setelah mendengar jawapan dari Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat hari ini, kami berasa sungguh kecewa kerana jelas selama ini Datuk Shahrizat telah mengecewakan bukan sahaja wanita-wanita di Malaysia tetapi juga telah melambatkan pembangunan negara," katanya ketika membacakan kenyataan bersama di lobi parlimen siang tadi.

Kenyataan tersebut ditandatangani oleh beliau, Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff dan Ahli Parlimen Batu Gajah, Fong Po Kuan.

Mereka juag menyifatkan Shahrizat sebagai Menteri yang ketandusan idea dan lemah kemahuan politik untuk melonjakkan wanita sebagai unsur penting dalam pembinaan negara.

Kerajaan Persekutuan juga didapati kurang bertindak balas terhadap kelembapan perkembangan wanita, keluarga dan masyarakat di negara ini.

Kenyataan itu dibuat berikutan rasa tidak puas hati terhadap Shahrizat pagi tadi yang tidak menjawab persoalan yang diutarakan mereka dalam sesi perbahasan Kementerian berkenaan di Dewan Rakyat sebelum ini.

Kenyataan yang dibacakan Zuaida itu juga menyebut bahawa Shahrizat seharusnya meminta peruntukan yang lebih besar lagi bagi membantu Kerajaan Malaysia dalam membangunkan negara melalui pembinaan wanita itu sendiri.

"Apa yang kami rumuskan dari jawapan beliau, jelas beliau sambil lewa dalam pemantauan 'cross-cutting budget' dari 'gender-responsive budgeting' yang kononnya diamalkan oleh KPWKM. Hasilnya, pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat masih di takuk lama,"katanya.

Wanita Pakatan juga menyeru agar KPWKM beralih dari konsep kebajikan yang telahpun diamalkan di negara ini sejak beberapa dekad dan memulakan proses pemikiran yang lebih matang bagi menjuarai tekad wanita Malaysia bergerak aktif menyumbang ke arah pembinaan negara.

"Kerajaan Malaysia perlu menunjukkan sokongan dan memandang serius perkara ini agar KPWKM lebih diberdayakan untuk membangunkan wanita, keluarga dan masyarakat di Malaysia," katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr. Lo' Lo' Ghazali kesal apabila soalan-soalan beliau tidak dijawab dengan baik oleh Shahrizat malah ada sebahagiannya langsung tidak disentuh meskipun Speaker telah memberikan peluang sepenuhnya kepada wakil wanita untuk berbahas.

Menurut Lo' Lo', sebanyak 700 nama ibu tunggal di Titiwangsa yang diperoleh semasa program himpunan ibu tunggal pada Oktober tahun lalu diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat wilayah pada Mei lalu.

Namun daripada senarai nama tersebut, hanya 61 orang sahaja yang dikatakan telah mendapat bantuan. Bagaimanapun, beliau difahamkan sebahagiannya telah dipaggil dalam satu Program Pembangunan Masyarakat Kawasan Parlimen (MAYANG).

Sehubungan itu, beliau ingin tahu perkembangan permohonan yang dihantar itu serta individu yang terlibat dalam program MAYANG di kawasanya serta locus standi mereka dalam menganggtai MAYANG.
Namun Shahrizat tidak menjawab persoalan itu pagi tadi.

Selain itu, soalan beliau berhubung dana yang digunakan unuk program Skuad Sayang Wanita Umno juga tidak dapat dijawab oleh Shahrizat.

Shahrizat baru-baru ini menghadiri Majlis Jalinan Rakyat Skuad Sayang Pergerakan Wnita Umno di Balai Raya Kampung Janda Baik, Pahang. Beliau menyampaikan bantuan selimut dan beg sekolah kepada 158 penduduk kampung.

"Adakah Menteri turun ke kampung tersebut sebagai Wanita Umno ataupun di bawah Kementeriannya? Apabila saya bertanya soalan ini, Menteri berlakon seperti ini adalah persoalan yang baru.Respon Kementerian ini lebih teruk daripada Kementerian-kementerian yang lain," katanya.

Shahrizat pagi tadi mengelak daripada menjawab beberapa perkara, sebaliknya berkata, soalan-saoan itu kan dijawab secara bertulis. Hal ini menyebabakan beberapa wakil wanita Pakatan Rakyat tidak berpuas hati dan keadaan dalam dewan menjadi tegang seketika.

0 comments: