BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 17, 2010

PETRONAS Eniti Haram..

http://buletinonline.net/images/stories/berita23/ceramahdungun%20017.jpg- Sekiranya PDA Tidak Sah
KUALA TERENGGANU – Kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) di Putrajaya semakin tersepit dengan isu royalti minyak mereka nafikan keatas negeri Terengganu dan Kelantan.

Satu demi satu ‘tembelang’ Umno tentang hak Terengganu dan Kelantan menerima 5% bayaran royalti ‘pecah’, dan kini rakyat sudah tahu pembohongan Umno
”Tengoklah duit royalti tu, belit bukan main….. mula boleh, masa PAS perintah (Terengganu) kena tarik, hari ni tak boleh (royalti), boleh wang ehsan,”kata Exco Kerajaan negeri Kelntan, Dato’ Nik Mohd Amar Nik Abdullah ketika berucap dalam satu majlis penerangan di Dungun, semalam.

”Kelantan tak boleh. Sebab apa? Sebab di luar tiga batu nautika, itu alasan, tiga batu nautika lebih kurang lima kilometer….kat mana ada minyak dalam lingkungan lima kilometer? Mana ada!,”kata Nik Amar mempersoalkan alasan yang diberi oleh kebanyakan pemimpin Umno, mengapa Kelantan tidak berhak menerima pembayaran royalti minyak.

Beliau menolak alasan kerajaan pusat yang menjadikan Ordinan Darurat sebagai hujah mengatakan minyak yang digali di Kelantan adalah diluar sempadan negeri Kelantan.

Katanya, ordinan tersebut adalah sempadan untuk keselamatan, bukannya sempadan sebenar sesebuah negeri.

Beliau menyelar dakwaan pihak yang mendakwa.kawasan perairan Kelantan hanyalah sekadar tiga batu nautika dan mengatakan ia adalah pendapat ‘loyar buruk’ (pendapat yang tidak betul).

”(Telaga minyak) di Sabah (dan) Sarawak (adalah) di luar (kawasan) tiga batu nautika, (tetapi) mengapa (royalti) di bayar kepada Sabah dan Serawak?,

”Di Terengganu juga diluar kawasan tiga batu nautika, (jaraknya) 150 kilometer, mengapa sebelum ini (royalti) di bayar ke Terengganu? tiap-tiap tahun bayar, (tapi bila) PAS menang baru sekat, baru jadi wang ehsan………. Selama ni apa dia?.”soalnya lagi.

Sehubungan itu, beliau mendedahkan, ada seorang Profesor daripada sebuah universiti berkata, Akta Pembangunan Petroliam (Petroleum Development Act – PDA) tidak sah.

Katanya, Professor tersebut mendakwa, PDA tidak sah di sebabkan adanya ordinan darurat.

”Sedap jugok lawyer (peguam) itu, ambo (saya) jawab mudah je, kalau PDA tu tidak sah mengikut tafsiran peguam tersebut, maka Petronas juga tidak sah,”jelasnya.

Beliau berkata demikian kerana menurutnya Petronas ditubuhkan mengikut akta tersebut.

Oleh itu, kata beliau, kalu akta itu tidak sah, bererti syarikat minyak nasional itu adalah satu pertubuhan haram di Malaysia.

“Petronas kena berhenti gali minyak di perairan Malaysia, (hak tersebut) kena beri balik (serah semula) kepada (kerajaan-kerajaan) negeri balik.

”itu kesannya kalau kita (buat) tafsira begitu, sebab PDA adalah asas penubuhan petronas, kerana ada PDA baru wujud petronas, kalau PDA ni tidak sah mengikut undang-undang, petronas adalah entiti haram di Malaysia,”tegasnya.

0 comments: