BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 27, 2010

Bertaubat Kepada Allah

BismillahirRahmanirRaheem

Assalamu 'Alaykum WaRahamtullahi WaBarakatuh

Setiap manusia wajib bertaubat, samada mereka sedar mereka telah melakukan dosa atau mereka yakin mereka tidak melakukan dosa. Kerana pada hakikatnya setiap manusia melakukan dosa tanpa disedari, kecuali Rasul2 dan Nabi2 mendapat pemeliharaan Allah Ta'ala.

Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam bersabda:

“Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah]

Taubat bagi dosa2 yang dikerjakan dengan sengaja adalah berbeza dengan taubat yang dilakukan atas perkara2 yang tidak disedari atau disebabkan kelalaian.

PERKARA2 YANG WAJIB TAUBAT PADANYA

1. Maksiat zahir/dosa2 disebabkan anggota zahir – seperti meninggalkan solat, puasa, zakat , tidak mencegah kemungkaran, derhaka kepada ibubapa, berzina, membunuh, berkata dusta, mengumpat, memfitnah, menzalimi mkhluk Allah dan banyak lagi.

2. Maksiat Batin /dosa2 yang disebabkan oleh gerak hati – seperti ria’ dalam amal, ujub, takabbur, jahat sangka kepada Allah, jahat sangka sesama manusia dan lain-lainnya yang tersebut didalam kitab Tasawwuf.

SYARAT2 DAN ADAB BERTAUBAT

1. Segera menghentikan maksiat/perlakuan dosa tersebut. .

2. Menyesal dengan penyesalan yang benar atas maksiat/dosa2nya.

3. Berazam sungguh2 untuk tidak mengulangi lagi perlakuan maksiat tersebut selamanya

4. Jika dosa2 tersebut dengan haq Tuhannya maka wajib menggantikan segala yang tertinggal. Umpamanya tertinggal solat, puasa dll.

5. Jika dosanya sesama manusia selain mohon keampunan Allah wajib pula mengembalikan haknya. Maksudnya adalah :

i) Jika pernah menzalimi, memfitnah, mencaci, menyakiti, menuduh tanpa hak, mengumpat dll maka wajib berjumpa dan memohon maaf daripadanya.

ii) Jika pernah mengambil harta tanpa hak, maka wajib dikembalikan atau diganti dengan yang sama atau di minta halal.

6. Ikhlas. Taubat yang mempunyai maksud kepentingan duniawi tidak diterima.

7. Taubat dilakukan pada masa diterima-nya taubat. Masa diterimanya taubat adalah:


I) Sebelum saat sakaratul maut (sebelum nyawa sampai halkum).
Ii)Sebelum Matahari terbit dari barat (tanda besar Qiamat).

DOSA2 YANG TIDAK DISEDARI

Seseorang wajib bertaubat atas semua dosa2 yang dilakukan dengan penuh kesedaran, samada dosa kecil ataupun dosa besar. Disamping itu ada lagi dosa2 yang kita lakukan secara tidak sedar, atau disebabkan kelalaian.

Diantara dosa2 yang tidak disedari adalah :

1. Tidak berzikir kepada Allah/ lalai dari mengingati Allah.

2. Tidak mensyukuri ni'mat Allah.

3. Tidak menunaikan hak manusia.

Dan banyak lagi yang berlalu tanpa disedari. Dengan demikian wajib bertaubat berterusan walaupun kita merasakan kita tak berbuat dosa. Pada hakikatnya kita sentiasa dalam dosa tanpa disedari.

CARA-CARA MELAKUKAN TAUBAT INI

1. Lazimkan Solat Taubat
2. Membaca Istighfar berulang2 dan banyak2 umpamanya 100 kali tau lebih.
3. Lazimkan Sujud taubat.

TANDA2 TAUBAT DITERIMA

Sesungguhnya adalah hak mutlak Allah Ta’ala samada mengampuni atau tidak hamba2Nya. Walau bagaimanana pun, Jika seseorang melakukan taubat dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan dengan menitiskan air mata penyesalan, maka sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dosa2 hambaNya walau sebesar dosa sekalipun.

Seseorang yang telah bertaubat sungguh2 akan merasai dalam dirinya beberapa tanda taubatnya diterima. Tanda2 ini kebanyakannnya dirasai oleh hati dan ada juga tanda2 zahir yang dapat diperhatikan :

1. Hatinya akan merasai ketenangan dan kelapangan yang tidak dirasai sebelumnya. Kerana seseorang yang bertaubat dengan taubat Nasuha, adalah seperti seorang yang tidak berdosa. Hatinya telah disucikan oleh Allah Ta’ala. Maka yang tinggal dalam hatinya adalah cahaya keimanannya.

2. Hatinya cenderung dan kuat keinginannnya untuk melakukan amal ibadat kepada Allah Ta’ala serta berbuat amalan kebajikan yang lain kepada manusia seperti bersedekah dll.

3. Anggota tubuh zahir dan batinnya di abdikan untuk mengikut petunjuk Allah.

4. Hatinya sangat membenci ma’siat serta perbuatan kufur kepada Allah Ta’ala.

5. Hidupnya penuh kedamaian. Walaupun rezekinya sedikit tetapi memadai serta mencukupi bagi kehidupannya.

Moga kita semua termasuk yang mendapat keampunan Allah Ta'ala.

(rujukan utama : Ihya Ulumuddin, Syarah Imam Nawawi, Ibnu Hajar, Al-Hikam, Sirrul Asrar)

Wallahu A'lam

Qoute : Ya Allah sesungguhnya aku banyak berdosa padamu dan juga pada kenalan rapatku, aku pernah sakiti hatinya terutama insan yg pernah muncul dalam hidupku. Dia tak dapat maafkan aku, aku berdosa dan bersalah padanya Ya Allah, dia pernah berkata takkan maafkan diriku seumur hidupnya. Aku sesal menyakiti hatinya, jauh disuduk hati utk berbuat demikian Ya Allah, Engkau Maha Mengetahui isi hati ini. Aku buat demikian bersebab walaupun pasti dia akan merasai sakitnya hati dan perasaannya tersinggung. Hingga saat ini aku masih menanti kata2 dari mulutnya "saya maafkan awak, kita masih lagi berkawan". Ya Allah, Engkau lah yg tahu betapa hati ini gundah gelana, hancurnya hati ini. Engkaulah yg tahu apa yg terbaik buat kami, janji dan sumpahku padaMu akan ku tunaikan jika ia menjadi realiti, berkatilah kehidupan aku dan para sahabatku terutama si dia....Engkaulah yg tahu kisah hidupnya dan Engkaulah penjaga yg terbaik disaat dia perlukan seseorg dlm hidupnya. Aku sentiasa doakan utknya Ya Allah, Kau makburlah doaku utk si dia, hati ini dah puas mengalir air mata Ya Allah, siang malam air mata ini mengalir Ya Allah. Engkau redhai dan rahmatilah hidupnya, aku serah padamu Ya Allah. Seandainya dah takdir hidupku singkat, aku ingin pergi dgn aman tanpa ada dosa pada sesiapa pun walaupun aku banyak berbuat dosa secara sengaja atau tidak ku sedari. Ya Allah aku pinta padaMu rahmatilah perjalanan ke tanah suci kelak.

Friday, February 26, 2010

Mahasiswa pulau aktiviti anjuran MPMUM

Kumpulan pro-Mahasiswa (Pro-M) mengambil keputusan untuk memulaukan 'kabinet' baru Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) yang dibentuk oleh kumpulan pro-Aspirasi (pro-A).

17 calon pro-M yang menang pada pilihan raya kampus yang lalu juga tidak hadir pada majlis perlantikan yang diadakan di Dewan Tunku Canselor kelmarin.

Bantahan itu bertujuan menyatakan pendirian mereka bahawa pilihan raya kampus pada 28 Jan lalu tidak dijalankan secara telus dan adil. Ia juga sebagai tanda protes berhubung keengganan pihak pro-A untuk menghormati kemenangan pro-M pada peringkat kerusi umum.

Mohd Fadzil Jamal, wakil mahasiswa pro-M untuk kerusi umum, memberitahu Malaysiakini bahawa semua wakil dari kumpulan mereka tidak akan mengambil bahagian dalam semua aktiviti yang bakal dianjurkan oleh MPMUM.

“Kita, wakil pro-M yang menang, tidak akan mengiktiraf kabinet baru yang dilantik. Ini bermakna kita akan boikot,” katanya.

“Tetapi, kita akan terus berjuang untuk isu mahasiwa,” tambahnya.

Dia juga berkata, 17 wakil pro-M akan membentuk satu kabinet bayangan untuk bersaing dengan pro-A.

Kabinet bayangan ini akan dinamakan sebagai “Majlis Perwakilan Pro Mahasiswa UM”(MPPMUM) dan Fadzil telah dipilih sebagai presidennya.

Fadzil juga menjelaskan antara sebab utama untuk pemulauan itu ialah kerana pro-M telah dinafikan hak untuk mengambil tempat dalam majlis tertinggi MPMUM walaupun mereka menang lapan daripada sembilan kerusi umum.

“Kita anggap apa yang berlaku adalah tidak adil. Kita telah menang 8 daripada 9 kerusi umum, tetapi hanya dilantik sebagai ahli jawantankuasa untuk biro-biro,” katanya.

“Kita nampak ini macam satu penghinaan terhadap undi mahasiswa.”

Bagi MPMUM, wakil mahasiswa dibahagikan kepada dua peringkat, iaitu sembilan kerusi umum dan 32 kerusi fakulti. Kerusi umum akan dipilih oleh semua mahasiswa dalam kampus, manakala kerusi fakulti hanya dihadkan kepada satu fakulti sahaja.

Pada pilihan raya kampus pada 28 jan lalu menyaksikan pro-A yang mengakui sebagai penggerak mahasiwa berjaya merampas balik UM dengan memenangi 21 kerusi berbanding 17 yang dimenangi pro-M, walaupun pro-M menang lapan daripada sembilan kerusi umum.

Kumpulan pro-M berasa yang tidak berpuas hati terhadap keputusan itu dan mendakwa sistem e-undi yang pertama kali digunakan membuka ruang untuk penyelewengan.

Pada kemuncak bantahan itu, keesokan harinya, ratusan penyokong pro-M mengepung bangunan canselori dan menuntut naib canselor, Datuk Ghauth Jasmon supaya membatalkan keputusan pilihan raya dan mengadakan pemilihan baru.

Walaubagaimanapun, pihak universiti menolak rayuan pro-M dan menafikan sistem baru ini mempunyai kelemahan.

Bekas PM Kanada pula gesa kes liwat Anwar digugur..

KUALA LUMPUR — Selepas anggota perundangan dari Australia dan Amerika Syarikat menyatakan kebimbangan mereka berhubung perbicaraan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim, pendirian yang sama diambil oleh bekas perdana menteri Kanada Paul Martin.

Martin, menerusi tulisannya dalam “Globe and Mail” Kanada semalam, menggesa kerajaan Malaysia agar menggugurkan kes liwat membabitkan Ketua Umum Pakatan Rakyat itu.

“Jika negara ini (Malaysia) mahu mengambil tempat sebagai antara negara progresif di dunia, adalah sangat penting tuduhan yang bermotifkan politik terhadap Anwar digugurkan dan beliau bebas untuk meneruskan visinya melahirkan Malaysia sebuah negara demokratik, yang menghormati hak asasi dan undang-undang antarabangsa,” kata Martin sambil berkata, beliau mengenali Anwar ketika kedua-dua mereka memegang jawatan menteri kewangan.

Martin merupakan perdana menteri Kanada dari 2003 hingga 2008 selain menjadi ahli Parlimen selama 20 tahun dan menteri kewangan dari 1993 hingga 2002.

Dalam tulisannya Martin berkata, kehadiran wakil kedutaan asing untuk mengikuti perbicaraan Anwar adalah tanda keprihatinan masyarakat asing tentang kes dikenakan ke atas beliau, yang kedua sejak 1998.

“Ini adalah isu yang dunia mesti (bangun untuk) bercakap,” kata beliau dalam tulisannya dengan tajuk “Speak Out for Anwar Ibrahim’s Sake”.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat, John Kerry menggesa kerajaan memastikan perbicaraan yang adil dan saksama kepada Anwar.

“Saya meminta kerajaan Malaysia dan khususnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya memastikan satu prosiding perundangan adil dan saksama dalam perbicaraan yang sedang berlangsung terhadap bekas timbalan perdana menteri Anwar Ibrahim,” kata Kerry dalam kenyataan dikeluarkan di Washington awal minggu lalu.

Pendirian itu merupakan gesaan kedua selepas satu petisyen dikemukakan oleh lebih 50 ahli Parlimen Australia agar kes Anwar digugurkan.

Bagaimanapun tindakan itu mendapat bantahan kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan serta parti-parti politik. - themalaysianinsider

Thursday, February 25, 2010

PERUTUSAN SEMPENA MAULIDUR RASUL SAW-Presiden PAS

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamiin. Selawat dan salam buat penghulu para pejuang, Rasul tercinta Muhammad s.a.w., para sahabat dan keluarga baginda, serta mereka yang mengikuti jalannya serta mencontohi perilaku baginda hingga ke hari pembalasan.

Sesungguhnya perasaan kita penuh dengan kerinduan kepada Rasulullah s.a.w. Sebagai seorang yang mencintai baginda, tentu sekali kita senantiasa terkenang akan sirah perjuangan dan lakaran pengorbanan Rasulullah s.a.w. sehingga kita semua dapat menerima cahaya keIslaman dan hidayah dari Allah untuk mengecapi nikmat berharga iman dan Islam.

Namun kita sebagai seorang Muslim perlu sentiasa bermuhasabah sejauh manakah kecintaan yang disebut dan diungkapkan ini benar-benar tertanam dengan kukuh di lubuk hati kita? Sejauh manakah kita melakukan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW dalam lakaran perjuangannya, yang kemudiannya disambung tali-menali hingga ke hari ini?

Marilah kita menghayati firman Allah yang bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai pembawa berita gembira, dan pemberi amaran; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)”. (As-Saba’: 28)

Baginda Rasulullah s.a.w. telah pergi meninggalkan kita, dengan sama sekali tidak mewariskan kepada kita harta pusaka kekayaan, tetapi yang diwariskan adalah ilmu yang menjadi panduan hakiki, akhlak yang terpuji, sebuah perjuangan suci dan sebuah cara hidup yang sempurna.

Marilah kita sama-sama menjadikan sambutan ini menguatkan iltizam kita menegakkan sunnah baginda sepanjang tahun dan sepanjang hayat kita. Tidak cukup kita menunjukkan rasa gembira dengan bercuti, mengadakan perarakan dan berslogan mencintai Rasulullah. Akan tetapi gembirakanlah Rasulullah s.a.w. dengan mengamalkan dan menegakkan segala suruhan baginda, serta meninggalkan dan berusaha menghalang segala yang dibenci baginda.

Rasulullah s.a.w. meninggalkan sebuah perjuangan suci sebagai rahmat ke seluruh alam untuk kita sambung dan teruskan. Segala kezaliman, penyelewengan, rasuah, salah guna kuasa, jenayah, yang berlaku pada hari ini hatta dari seorang yang mengaku Islam, menunjukkan jauhnya si pelakunya dari tinggalan Rasulullah s.a.w. walau dia menyambut kelahiran baginda saban tahun.

Marilah sama-sama kita pasakkan keazaman untuk menyambung perjuangan Rasulullah s.a.w. hingga ke akhir hayat kita. Sebagai seorang individu, marilah pula kita menghayati dan mengamalkan peninggalan Rasulullah s.a.w. Seorang pemimpin meletakkan azam untuk menegakkan sunnah di dalam kepimpinannya. Sebuah kerajaan lebih-lebih lagi berkomited mengamalkan segala suruhan Allah SWT dan Rasul s.a.w. di dalam segala aspek pentadbirannya.

Semoga kita semua bertambah cinta kepada Rasulullah s.a.w. dan beroleh cinta Allah dan Rasul-Nya. Selamat menyambut Maulidur Rasul 1431.

Sunday, February 14, 2010

Siapalah Muhyidin Nak Kritik Ku Li?

Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Tengku Razaleigh Hamzah perlu menilai kedudukannya dalam parti ekoran tindakannya yang menggunakan platform pembangkang untuk menyatakan pendirian berkenaan isu royalti minyak.

Timbalan Perdana Menteri berkata UMNO memandang berat tindakan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang itu.

"Platform yang dia (Tengku Razaleigh) gunakan itu bukanlah platform kerajaan pusat atau platform UMNO... saya dimaklumkan ia ditaja oleh PAS.

"Oleh itu sepatutnya perkara itu tidak berlaku dan kita juga ikuti banyak kenyataan-kenyataan yang beliau dah keluarkan dan saya lihat ada juga bertentangan dengan prinsip kerajaan dan parti," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Anugerah Kecemerlangan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) untuk Daerah Besut di sini pada Sabtu.

Timbalan Perdana Menteri mengulas tindakan Tengku Razaleigh yang menyatakan pendiriannya mengenai royalti petroleum melalui platform pembangkang pada 28 Jan lepas di Stadium Sultan Mohamed IV, Kota Baharu, Kelantan.

Muhyiddin berkata bekas Menteri Kewangan itu yang sudah dianggap veteran dan berpengalaman sepatutnya mempunyai pendirian yang tetap berhubung soal royalti minyak.

"Saya tidak sesuai nak tunjuk ajar, padahal Ku Li lebih senior daripada saya dan dia lebih tahu daripada saya.

"Harap teliti semula kedudukannya kerana dilihat melakukan sesuatu yang bercanggah dengan prinsip parti atau yang bertentangan dengan dasar parti dan kerajaan. Jadi serah kepada kebijaksanaan Ku Li," katanya.

Mengenai cadangan PAS untuk bekerjasama dengan UMNO, Muhyiddin berkata cadangan yang dikemukakan itu tidak mengambarkan permintaan daripada akar umbi parti berkenaan.

"Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dah beritahu, kita (UMNO) tak pasti kerana mereka (PAS) selalu berubah-ubah. Ia dibuat atas kenyataan (Mursyidul Am PAS) Datuk Nik Abdul Aziz (Nik Mat) saja, kecuali kalau partinya buat keputusan seperti Majlis Syura yang bagi kenyataan nak berkerjasama dengan Umno dan kalau itu berlaku, kita ambil serius.

"Kalau setakat seorang dua yang nyatakan benda (kerjasama) itu, kemudian dia boleh berubah, tak setuju dan ia tak jadi apa-apa. Kita dah melihat banyak peristiwa dulu yang lepas-lepas, bila sebut nak kerjasama, esok dia patah balik," katanya.

Katanya, UMNO tidak boleh bergantung kepada cadangan seorang dua untuk bekerjasama, sebaliknya mestilah datang daripada keseluruhan parti.

"Setakat hari ini kita hanya mendengar...tak sesuai untuk kita respons," katanya.

-- BERNAMA

Siapalah Muhyiddin tu yang nak tunjuk-ajar YBM Tengku Razaleigh.
Ku Li jauh lebih berpengalaman, berkarismatik dan berkelayakan untuk menjadi PM daripada Muhyiddin, malah daripada Najib sendiri.

Jika Ku Li menyertai Pakatan Rakyat besar kemungkinan Ku Li mampu menjadi tokoh utama di dalam PR, jika ditakdirkan Anwar dikenakan tindakan ekoran kes konpirasi 2 yang sedang berjalan kini.

TG NIK AZIZ Suruh ZAHRAIN lepaskan jawatan YB...

Zaharain Khianati Pengundi, Di saran Letak Jawatan Oleh TGNA

Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim disaran meletakkan jawatannya sebagai Ahli Parlimen Bayan Baru bagi memberi laluan kepada pilihan raya kecil di kawasan itu, kata Mursyidul Am PAS, Datuk TG Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau menyifatkan tindakan Zahrain, yang mengumumkan keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Jumaat lalu, dan wakil rakyat yang melompat parti sebagai golongan yang mengkhianati amanah rakyat.

Katanya, wakil rakyat yang bertindak demikian mesti bertanggungjawab kepada rakyat yang memilih mereka pada pilihan raya lepas dan perlu menyerahkan mandat semula kepada rakyat untuk membuat pemilihan baru.

"Undi adalah amanah yang diberikan oleh rakyat, jika kita melompat ke parti baru atas sebab tertentu, maknanya kita tidak amanah kepada rakyat," katanya kepada pemberita ketika menghadiri rumah terbuka Tahun Baru Cina oleh pengerusi syarikat perumahan SBJ terkenal di negeri itu, Datuk Tan Liang Chong, di Panji, dekat sini, hari ini.

TG Nik Abdul Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, berkata demikian ketika mengulas tindakan Zahrain yang mengisytiharkan dirinya sebagai Ahli Parlimen Bebas setelah keluar dari PKR.

Keputusan Zahrain itu dibuat kerana beliau tidak yakin dengan kerajaan pakatan pembangkang Pulau Pinang pimpinan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang dianggapnya diktator dan berfikiran ala komunis.

TG Nik Abdul Aziz berkata, isu lompat parti atau keluar parti bukan sesuatu perkara yang baru, malah ia sudah lama berlaku dalam PAS sendiri.

Menurutnya, sama ada wakil rakyat yang sengaja melompat atau dilompatkan akan diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka.

Bagaimanapun, beliau bersyukur kerana setakat ini tidak ada wakil rakyat dari Kelantan yang bersikap demikian walaupun beberapa cubaan telah dibuat oleh pihak tertentu.

Katanya, wakil rakyat dari Kelantan tidak keluar parti atau melompat parti kerana mereka berpegang teguh kepada amanah dan mandat rakyat yang memilih mereka.

Mengenai sambutan Tahun baru Cina, TG Nik Abdul Aziz berkata, rakyat segenap lapisan digalakkan menghadiri majlis rumah terbuka masyarakat keturunan Cina, kerana ia tidak bercanggah dengan agama Islam. - BERNAMA

Friday, February 12, 2010

Isu MB PERAK:Timbulkan rasa benci kadalam hati rakyat - TG NIK AZIZ

Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru rakyat di negara ini melawan keputusan mahkamah yang memutuskan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar Perak yang sah baru-baru ini.

Menurut beliau, sikap melawan keputusan mahkamah itu boleh dilaksanakan dengan usaha menanam rasa benci ke dalam hati rakyat walau tanpa protes melalui aksi demonstrasi dan perhimpunan-perhimpunan yang biasa diadakan sebelum ini.

"Dalam perkembangan baru-baru ini, umpamanya, mahkamah memutuskan untuk merestui kepenggunaan kalimah Allah, lalu hal itu ditentang habis-habisan oleh pihak-pihak tertentu.

"Mereka mengadakan bermacam-macam demonstrasi, lengkap dengan gambar dan kata-kata bagi mempertikai keputusan mahkamah itu. Ini suatu perkara baharu di Malaysia. Ini berlaku kerana, yang buat keputusan begini bukan sebarang orang, tapi orang kenamaan," kata beliau.

Oleh yang demikian, kata TG Nik Abdul Aziz, keputusan yang dibuat oleh mahkamah, iaitu memberi peluang kepada Zambry sebagai menteri besar ini, boleh dilawan oleh seluruh rakyat walaupun mereka tidak melawannya secara demonstrasi.

"Cara menentang keputusan mahkamah ini ialah dengan cara sentiasa berusaha menimbulkan rasa benci ke dalam hati rakyat. Ini kerana, kemenangan ke atas Menteri Besar yang baru ini bukanlah melalui pilihan raya, tetapi melalui rampasan kuasa.

"Dan hal rampasan kuasa ini, bukan kita nampak sangat daripada kehendak orang yang melompat itu. Kerana waktu dahulu, mereka dipimpin bersama oleh ketua parti. Nampak sangat, sama ada wujudnya unsur rasuah atau paksaan dan tekanan.

"Oleh yang demikian, saya minta daripada rakyat, supaya protes walaupun tidak dengan cara demonstrasi, tetapi proteslah dengan cara benci. Dalam Islam, ada nas al-Qur'an yang meminta kita menimbulkan rasa benci terhadap kekufuran dan kerja fasiq (jahat)," tambah beliau lagi.

TG Nik Abdul Aziz berkata, kerja-kerja merampas kuasa di Perak ini tergolong dalam kerja-kerja kefasikan (kejahatan) yang patut dibenci manusia seluruhnya.

"Manakala, pihak yang melompat ini pula sudah pecah amanah. Mereka telah diberi kepercayaan oleh para pengundinya, lalu mereka pecah amanah. Dan, kita berdukacita kerana sikap pecah amanah ini akan berlaku lagi, insya Allah, kerana mereka semakin galak dengan kerja-kerja jahat ini.

"Maka, semakin banyaklah timbul huru-hara dalam Malaysia sekiranya hal ini berlaku lagi," kata beliau.

Thursday, February 11, 2010

1Malaysia Tumbang Lagi, S/U Kerja UMNO Buat Ucapan Rasis DI London

Setiausaha kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusoh (gambar) dengan keras menafikan dakwaan seorang pelajar Malaysia bahawa beliau ada menggunakan kata-kata rasis pada majlis Kelab Umno di London beberapa hari lalu.

Rauf mengetuai delegasi ke London untuk menemui ahli-ahli partidalam satu pertemuan tertutup awal minggu ini di mana seorang pelajar Malaysia, Ahmad Naim Mazlan mendakwa beliau memanggil bukan Melayu sebagai “bangsa asing” yang menginjak-injak orang Melayu di “Tanah Melayu”.

Dalam surat yang dihantar kepada The Malaysian Insider, pelajar jurusan kewangan dan perakaunan itu mendakwa ada mendengar Rauf sebagai berkata: “Jangan biarkan bangsa asing pijak kepala kita.”

Bagaimanapun Rauf menafikan membuat kenyataan sedemikian dengan menekankan ia merupakan sesi tertutup dan tiada pihak luar yang harus mendengar apa yang dibincangkan.

Ini adalah sesi tertutup... ia tidak benar kerana apa yang dikatakan ialah orang Melayu mesti kekalkan kuasa dalam usaha untuk memperoleh penghormatan daripada Cina dan kaum-kaum lain,” kata Rauf kepada The Malaysian Insider dalam temu bual melalui telefon.

Kata beliau, pertemuan itu merupakan majlis parti bagi Kelab Umno dan bukan forum publik dianjurkan oleh Jabatan Pelajar Malaysia.

“Saya merasakan pelajar berkenaan tersilap dengar, bahasa (Malaysia) dia tidak baik,” katanya.

Pelajar itu mendakwa dia mendengar Rauf dan “seorang Exco Pemuda Umno” turut mempertahankan kenyataan rasis dibuat oleh bekas pembantu khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar.

Nasir telah melepaskan jawatan itu pada hari yang sama dia didakwa mengeluarkan kenyataan berkenaan pada majlis Rapat 1 Malaysia di Melaka awal bulan ini.

Saya tidak menyokong Nasir Safar sama sekali. Saya hanya menyokong apa yang dia kata.

“Biar saya kata begini — ada forum yang sesuai untuk bercakap mengenai kepentingan orang Melayu dan apa yang Nasir Safar kata tidak betul, bercakap mengenai itu di tempat awam,” katanya.

Rauf menambah Umno merupakan sebuah parti orang Melayu dan oleh itu menjadi amalan diterima baginya untuk bercakap mengenai “kepentingan orang Melayu”. -MI


Tembelang busuk UMNO semakin pecah. Jika Nasir Safar telah diarahkan meletakkan jawatannya ekoran ucpannya yang rasis. kini Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Abdul Rauf Yusoh mempamirkan wajah-wajah UMNO yang sebenar: bahawa mereka adalah kelompok manusia rasis yang kerisnya melintang di dalam hati sekalipun di luarnya memakai pakaian 1Malaysia.

Beliau lantas menafikan, tetapi menyatakan itu pertemuan tertutup. Bererti, kononnya di dalam pertemuan tertutup boleh cakap apa saja? Boleh maki apa saja? Boleh belasah apa saja?

Paling aneh pengakuannya sendiri:

Saya tidak menyokong Nasir Safar sama sekali. Saya hanya menyokong apa yang dia kata.

Apa yang Nasir cakap? Nasir kata orang India datang sini sebagai peminta sedekah, orang Cina datang jual body.

Jadi apa yang Nasir kata itulah yang disokong oleh Rauf.

Jika tindakan ke atas Nasir juga sepatutnya dikenakan ke atas Rauf Jusoh. Amacam Datuk Seri Perdana Menteri?

Jika tidak percayalah, slogan 1Malaysia jelas satu slogan retorika semata-mata dan akan pasti tersungkur buat selama-lamanya.

Kapal Selam Malaysia " Boleh Menyelam,Tapi Tak Di Benarkan Menyelam "

KUALA LUMPUR: Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar mengesahkan kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman mengalami kecacatan pada komponen (Defect High Pressure Air Blowing) yang boleh menjejaskan keselamatan kapal berkenaan jika ia menyelam.


Bahagian itu menyalurkan tekanan air keluar masuk bagi membolehkan kapal selam itu menyelam.


Sehubungan itu, beliau berkata, kapal Scorpene binaan Perancis bernilai RM1 bilion itu sedang menjalani penyelenggaraan dan tidak dibenarkan beroperasi sekarang demi menjamin keselamatan anggota tentera yang mengendalikan kapal itu.


"Ia boleh selam, tapi tidak diizinkan menyelam. Memandangkan ia masih berada dalam tempoh jaminan, maka kontraktor dan pembekal akan (terlebih dahulu) memperbaiki kecacatan yang berlaku."


"Kita mengesan kecacatan pada 17 Januari lalu semasa ia timbul. Ia boleh diperbaiki sekali gus menjalani ujian air tropika pada 18 Februari ini selepas mendapat sijil kelayakan," katanya pada pemberita di sini hari ini.


Beliau mengulas laporan akhbar The Malay Mail semalam yang melaporkan kapal selam berkenaan gagal menyelam berikutan masalah teknikal yang dialami sejak tiga bulan lepas.


Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, kerosakan itu dikesan ketika ia dilabuhkan di Teluk Sepanggar, Sabah.


Katanya, ia adalah kerosakan kedua selepas kerosakan komponen Forward Seawater Cooling System (bahagian sistem penyejuk air laut) pada tahun lalu selepas aset TLDM itu menyertai Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 di Langkawi.


"Ia adalah kecacatan biasa dan berlaku pada sub-sistemnya, dan bukan sistem utamanya.


"Bagaimanapun, kita ingin memastikan ia benar-benar okey dan tidak membahayakan anggota TLDM yang mengendalikan kapal itu," jelasnya.


Abdul Aziz berkata, anggota-anggota TLDM beria-ia dan bersemangat tinggi untuk menjalani ujian air tropika apabila ia diperbaiki sepenuhnya.


KD Tunku Abdul Rahman atau Scorpene merupakan kapal selam jenis tempur konvensional yang berkemampuan membawa 10 torpedo dan 30 pemusnah periuk api.


Ia mampu beroperasi mengawasi perairan negara pada kedalaman 100 hingga 200 meter.


Antara kelengkapan Scorpene ialah enam tiub peluru berpandu yang boleh dilancarkan serentak iaitu peluru berpandu anti kapal permukaan dan torpedo anti kapal selam.Mstar

Saturday, February 6, 2010

Sama Tapi Serupa Pada Gambar Ini. Sama Tak?

http://4.bp.blogspot.com/__J2G4HF-iDQ/SMVhr7cx_aI/AAAAAAAAAUs/SyDmKtPJDKw/s400/KOYAK+GAMBAR+KOH+TSU+KOON.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_oKAqpxZjB5c/Sy2qRl40kFI/AAAAAAAAD6k/-4wAMjQXo7I/s320/Koh+sukun+dikoyak.jpg

http://media1.malaysiakini.com/238/bbf91c0e19455aa2eb90923f354af322.jpg

http://media1.malaysiakini.com/238/425fe06b526a934c58cce2caf401d75f.jpg

http://promahasiswaupm.files.wordpress.com/2009/08/ibrahim-ali.jpg

sama kan?

http://farm4.static.flickr.com/3267/3220528086_812a309b94.jpg

http://ustadchandra.files.wordpress.com/2010/01/monkeyportrait-emial.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_RePlKsFUoas/SxUHRqXfDWI/AAAAAAAABes/ut_fYfdbJaM/s400/beruk+rokok.jpg


http://kudalumpingmakanpager.files.wordpress.com/2008/09/monkey_wideweb__470x3530.jpg

Konon nak Bela Melayu?

hang p tengok rumah2 melayu yang besar atas bukit kat belah pulau!
malayu mana dok balun duit rakyat ppinag?
melayu mana dok ambik tanah buat projek?
melayu tipu melayu!

Kononnya selepas solat Jumaat tadi, sekumpulan kecil jemaah yang kebanyakannya terdiri dari mamak Penang yang perasan diri mereka Melayu telah mengadakan demonstrasi di sebuah masjid India Muslim di Jalan Macalister, Georgetown. Mereka mengadakan tunjuk perasaan kononnya kerana membantah layanan tidak mesra Kerajaan Negeri terhadap orang Melayu-Islam Pulau Pinang.

Demonstrasi tersebut diadakan selepas mendapat permit polis yang dikeluarkan oleh pemangku Ketua Polis Daerah Timur Laut, Gan Kong Meng. Penunjuk perasaan membawa pelbagai sepanduk, yang antaranya berbunyi: "Lim Guan Eng, jangan uji kesabaran kami.
Melayu adalah tuan negeri ini!."

Penunjuk-penunjuk perasaan yang bernaung di bawah sebuah NGO yang menamakan diri mereka Sedaq, termasuk presiden Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang (DPMPP), Rizal Faris Mohideen dan presiden Gabungan Pelajar Melayu Semananjung (GPMS), Jais Karim telah menyampaikan ucapan mengecam pentadbiran Guan Eng.

Beberapa perkara yang membuatkan saya tergelak mengenai demonstrasi ini ialah pertamanya, kebanyakan yang hadir ialah dari kalangan Mamak Penang yang membantah layanan tidak mesra kerajaan negeri terhadap kaum Melayu.

Presiden DPMPP itu pun dari namanya sudah boleh teka dia Melayu atau Mamak. Tapi tak apalah jika ramai Mamak simpati dengan orang Melayu, kerana itu hak mereka. Lagi pun apalah salahnya jika Mamak (saya pun ada darah Mamak Penang juga!) perasan diri mereka Melayu?

Kedua yang membuat saya tergelak ialah bila penunjuk perasaan itu membawa sepanduk "Melayu adalah tuan negeri ini". Yang membuat saya rasa kelakar ialah mereka yang berkata tuan negeri Pulau Pinang adalah orang Melayu, tapi Ketua Menterinya sejak 50 tahun dulu belum pernah seorang pun Melayu.

Ketika UMNO menguasai majoriti kerusi Pulau Pinang pun, Melayu tidak pernah jadi Ketua Menteri, apa lagilah kini bila DAP menguasai majoriti kerusi. Mengapa orang-orang ini tidak pernah berjuang untuk menjadikan Melayu sebagai Ketua Menteri sejak 50 tahun dulu? Lawak sungguh!

Ketiga, yang membuat saya tergelak ialah polis boleh pula keluarkan permit untuk tunjuk perasaan itu! Kalau yang minta kerajaan yang menguasai negeri itu (PR), bukan main susahnya nak dapat permit. Mentang-mentanglah yang minta tu NGO yang nama pun tak pernah dengar, terus saja bagi. Lawak...lawak.
(sumber)

Kes Altantuya: Tulisan RPK gambarkan Nasir Safar terbabit?

KUALA LUMPUR, 6 Feb: Belum pun reda isu Pegawai Khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar menggelarkan imigran awal berbangsa Cina dan India di Malaya sebagai ‘pelacur’ dan ‘pengemis’ beberapa hari lalu, pengendali blog Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin (RPK) semalam seolah-olah mendakwa Nasir terbabit dalam kes pembunuhan gadis Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

“Ya, lelaki di dalam Proton Saga biru itu adalah Nasir Safar. Namun pihak polis yang mengambil keterangan Bala menafikannya dan mengatakan bahawa lelaki berkenaan adalah penduduk kawasan itu dan bukannya Nasir Safar.

"Bagaimanakah polis tahu akan perkara ini tanpa melakukan siasatan lanjut dan tanpa mengambil keterangan daripada Nasir Safar?" dipetik dari tulisan RPK yang berjudul Nasir Safar, si 'Lelaki Misteri' pada hari Altantuya meninggal dunia.

Dakwaan RPK itu merujuk pada Perkara 30 dari teks Akuan Bersumpah oleh Balasubramaniam a/l Perumal iaitu Penyiasat Peribadi bagi kes pembunuhan mendiang Altantuya.

"Azilah bertanya kepada saya adakah wanita itu Aminah dan saya menjawab, 'Ya'. Dia kemudiannya beredar dan membuat beberapa panggilan dengan menggunakan telefon bimbitnya. Sepuluh minit kemudian, sebuah Proton Saga biru yang dipandu oleh seorang lelaki Melayu melalui kawasan itu dengan perlahan-lahan. Tingkap bahagian pemandu terbuka dan pemandu itu memandang ke arah kami," dipetik dari blog RPK.

Sehubungan itu, RPK turut mempersoalkan keterlibatan bekas Pegawai Khas bagi Datuk Seri Najib Tun Razak di tempat mendiang Altantuya Shaariibuu diletupkan dengan menggunakan C4.

Pendedahan tersebut, menurut dakwaan RPK sekaligus menjawab dakwaannya sebelum ini; salah seorang daripada dua bekas pembantu peribadi atau aide-de-camp (ADC) kepada Najib, iaitu Musa Safri terbabit membunuh Altantuya.

"Dengan pendedahan ini, maka dua daripada kakitangan Najib terlibat dalam pembunuhan Altantuya, yang mana seorang lagi adalah ADC-nya, Musa Safri yang tidak tidak pernah dipanggil untuk memberikan keterangan semasa perbicaraan pembunuhan Altantuya," dipetik dari tulisan RPK.

Menurut dakwaan RPK lagi, pendedahan tersebut juga sekaligus menjawab dakwaannya sebelum ini berhubung posisi sebenar ADC kepada isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansur; iaitu Norhayati Hassan.

"Anda masih ingat pada Norhayati Hassan, iaitu ADC Rosmah? Bukankah dia dan suaminya, Abdul Aziz Buyong juga terlibat dalam pembunuhan itu? Pegawai senior mereka dalam angkatan tentera mengesahkan bahawa dia telah melatih pasangan suami isteri itu tentang cara mengendalikan C4. Adakah itu suatu kebetulan, bukti berdasarkan keadaan (circumstantial), ataupun mungkin hanya pembohongan yang diuar-uarkan oleh RPK dan Malaysia Today?" soal RPK.

Dalam tulisan RPK, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa tujuan Nasir memandu kereta perlahan-lahan di tempat kejadian sekadar mahu memastikan Altantuyaa ditangkap sahaja.

"Mula-mula sekali, nama ADC Najib, Musa Safri muncul. Selepas tu, timbul pula nama ADC Rosmah, Norhayati Hassan dan suaminya, Abdul Aziz Buyong. Nah, sekarang pula, nama Nasir Safar pula disebut-sebut sebagai orang yang memandu kereta secara perlahan-lahan di depan rumah Razak Baginda. Mungkin dia nak pastikan bahawa Altantuya, ‘si pengacau’ tu, ditangkap," jelas.

Bagaimana pun, dilaporkan Nasir sehingga hari ini tidak dipanggil untuk membantu siasatan dan mengenal pasti pembunuh sebenar mendiang Altantuya Shaariibuu.

Hukum orang membuat sumpah LIWAT - Ustaz Azhar Idrus

Gambar ini hanya hiasan sahaja ha ha ha ha .......